انواع پارکینگ ها
انواع پارکینگ ها با توجه به نوع رمپ، هزینه، ترافیک محلی و ...
به صورت خلاصه انواع پارکینگ های مختلف را برایتان جمع کرده ایم. در ادامه ی مطلب جزئیات را ببینید.
پارکینگ ها به طور کلی پنج نوع اند:
1. پارکینگ خیابانی
2. پارکینگ سطح زمین
3. پارکینگ چند طبقه
4. پارکینگ مکانیکی
5. پارکینگ پشت بامی
پارکینگ های خیابانی: محل های پارکی که در اطراف خیابن قرار دارد، معمولا به عنوان محل پارک استفاده می شود.
پارکینگ های روی سطح زمین: به قطعه زمینی اطلاق میشود که صرف نظر از شکل آن بتوان از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرد. قواعد اساسی طراحی پارکینگ ها در این گونه رعایت نمیشود. به همین خاطر از ظرفیت زمین موجود نمی شود بهترین استفاده کرد.
پارکینگ های چند طبقه: در مراکز شهر ها که زمین کم یاب و گران است، نمی شود سطح زیادی را به پارکینگ سطحی اختصاص داد. به همین علت با ساختن پارکینگ های چند طبقه از ظرفیت موجود چند برابر استفاده می شود. تعداد طبقات این نوع پارکینگ ها حداکثر پنج طبقه است و حدود 500 تا 700 اتومبیل را در خود جا می دهد. البته پارکینگ های طبقاتی با بیش از ظرفیت فوق نیز ممکن است. ولی این فقط در موارد خاص ممکن است که چاره ای جز ساختن پارکینگ با ظرفیت خیلی زیاد نباشد.
در طراحی این پارکینگ ها چهار عامل را باید مورد توجه قرار داد:
1. ظرفیت پارکینگ
2. آسانی ورود و خروج ماشین ها
3. میزان مخارج ساختمان و تاسیسات و نگه داری
4. هماهنگی بین پارکینگ و ساختمان های مجاور از نظر طراحی
پارکینگ های چند طبقه به هفت نوع تقسیم می شوند: (در انتهای مقاله توضیحات مفصل هر کدام آمده است.)
1. پارکینگ های چند طبقه بدون رمپ مجزا
2. پارکینگ های چند طبقه با راه خروجی جداگانه
3. پارکینگ های چند طبقه با رمپ های مستقیم
4. پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی
5. پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه
پارکینگ های مکانیکی: در نقاط خاصی از شهر که تقاضای پارکینگ زیاد است اما زمین کافی وجود ندارد و یا بسیار گران است، از پارکینگ های مکانیکی استفاده می شود. پارکینگ های مکانیکی به علت این که رمپ ندارند، فضای کمتری اشغال می کنند. در این حالت هرچه طبقات بیشتر باشد، از نطر اقتصادی با صرفه تر است. از معایب بزرگ این پارکینگ ها می توان به بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیر قطعات مکانیکی نام برد.
معمولا در مجاورت پارکینگ مکانیکی یک فضای اضافی در نظر می گیرند تا اتومبیل هایی که منتظر بالابر هستند، در آن منتظر بمانند و با عث ایجاد ترافیک نشوند.
پارکینگ های مکانیکی به سه نوع تقسیم می شوند:
1. پارکینگ های مکانیکی با وسایل مکانیکی ساده
2. پارکینگ های مکانیکی با وسایل محرکه افقی
3. پارکینگ های مکانیکی با محل پارک ثابت و آسانسور های متحرک (یا ثابت)
پارکینگ پشت بامی: بام ساختمان ها یکی از راه حل های اساسی در جهت حل مشکل ترافیک است. اما مسایلی وجود دارد که اجرای آن را با مشکل رو به رو می کند:
هزینه ی مازادی که در اثر اضافه شدن بار سنگین سقف آخر در نظر گرفته می شود، بسیار بیشتر از هزینه ی احداث سقف های عادی است، زیرا بار اضافی برای طبقه آخر تقریبا بابر 2400 کیلوگرم برای هر متر مربع است. ساخت رمپ ها برای ورود و خروج که بستگی به تعداد طبقات ساختمان دارد، مشکل و گران است. البته بهتر است چند پشت بام مجاور را به وسیله ی راه هایی به هم وصل نمود و از یک رمپ برای همه استفاده کرد.
انواع پارکینگ های چند طبقه:
1- بدون رمپ مجزا: ساده ترین نوع پارکینگ ها هستند. هم از نطر اقتصادی و هم از نظر اجرا. به علت اینکه راه ورود و خروج اتومبیل ها یکی است. اتومبیل پس از ورود به پارکینگ در اولین محلی که خالی است پارک می کند، ولی اگر تعداد طبقات زیاد باشد و جای خالی در طبقات پایین یافت نشود، عبور از طبقات و برگشت از آنها کاری خسته کننده است. به علاوه سیستم دو طرفه بودن نیز خود باعث تراکم زیاد می گردد.
2- با راه خروج جداگانه: برای کاهش تراکم در پارکینگ های بدون رمپ مجزا، یک راه خروج جداگانه در نظر گرفته می شود. در این صورت اتو مبیل ها از یک راه وارد و از راه دیگر خارج میشوند. این رمپ جداگانه ممکن است به صورت حلزونی باشد که در این صورت نباید شیب آن از 10% بیشتر شود. همچنین شیب رمپ های مستقیم 4% است. استفاده از این نوع هزینه را بالا می برد، اما در مناطق لازم و پر تراکم شهری می تواند بسیار عالی باشد.
3- با رمپ های مستقیم: این گونه پارکینگ ها بسیار عالی هستند و در انگلستان بسیار مورد توجه اند.در کنار ساختمان پارکینگ ممکن است از نظر گردش باری اتومبیل ها اشکالاتی فراهم شود. برای رفع این مشکل میتوان جایگاه های مجاور مسیر را حذف کرد. شیب رمپ ها نباید از 10% بیشتر شود و باید برای جلوگیری از یخ زدن در زمستان، باید از سیستم گرمایی استفاده کرد.
البته این پارکینگ ها به دو مورد تقسیم می شوند: 1) با راه های اتصال خارجی یک طرفه 2) با راه های اتصال داخلی دو طرفه.
در انواع اتصال خارجی، در نوع یک طرفه که رمپ ها از بیرون وصل شده اند فضا بسیار بهتر مورد استفاده قرار می گیرد.
4.پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی:
برای از بین یردن بعضی معایب رمپ های مستقیم در پارکینگ های تراز طبقه ممکن است از رمپ های حلزونی استفاده کرد. به علاوه میتوان دو رمپ جداگانه یکی برای ورود و دیگری برای خروج اتومبیل ها در پارکینگ در نظر گرفت. ساختن و طرح اینگونه پارکینگ ها نسبتا ساده بوده و به آسانی در زمین های مستطیل شکل قابل استقرار است. از مزایای این نوع پارکینگ ها آن است که رمپ ها به اندازه نصف مجموع ارتفاع هر طبقه متوالی بالا میروند و به همین علت رمپ ها معمولا کوتاه بوده و با یک گردش 180 درجه ای به رمپ دیگر متصل میشوند. از نظر اتصالات طبقات ممکن است پارکینگ های مذکور را به چند طریق طراحی نمود. نکتع ای که در مورد این پارکینگ ها باید رعایت کرد نصب علایم مخصوص و مشخص در مورد تعداد جاهای خالی هر طبقه برای رانندگان است تا آنها را در پیدا کردن جای خالی راهنمایی کند.
5.پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه: این نوع پارکینگ ها را طوری طرح میکنند که در حقیقت یک سقف به سه قسمت و به هر یک با ترازی مجزا تقسیم گردد. دو قسمت ابتدا و انتهای طبقات در یک تراز و قسمت مرکز سقف به اندازه نصف ارتفاع هر طبقه بالا و یا پایینتر از دو انتهای هر سقف است. مزیت این پارکینگ ها همان طور که در عمل مشاهده میشود پیشگیری از گردش های اضافی است. البته این عیب را هم داراست که انتهای هر قسمت فقط یک راه به طرف پایین یا بالا خواهد داشت و اتومبیل باید به اندازه ی نصف هر طبقه جهت ورود و خروج بپیماید. این گونه پارکینگ ها باید حداقل در چهار ردیف توقف طرح شود که البته هر چند ردیف که مورد نظر باشد میتوان بر این تعداد اضافه کرد.